学習成果説明書 Part 1 Section A 財務諸表報告の決定

学習成果説明書 Part 1 Section A受験情報

Learning Outcome Statements 学習成果説明書

米国公認管理会計士(USCMA)の試験を受験にするにあたり、シラバスが用意されています。試験範囲のそれぞれのセクションごとに、マスターすべき内容とその達成水準が具体的に示されています。

Learning Outcome Statements として、IMAのホームページからダウンロードすることができます。

https://www.imanet.org/cma-certification/taking-the-exam?ssopc=1

上記ページの右下に「Click Here for the Learning Outcome Statements」のリンクがあり、ここからダウンロード(PDF)することができます。

初めて受験にチャレンジする方、最初はちょっと英語はどうもとっつきにくくて、とお感じの方向けに、非公式ながら、日本語訳をつけてみました。

下記英文は、全て「Effective January 1, 2020」版からセクションごとにそのまま抜粋しています。

Section A. External Financial Reporting Decisions

Section A.1. Financial statements 財務諸表

For the balance sheet, income statement, statement of changes in equity, and the statement of cash flows, the candidate should be able to:

  1. identify the users of these financial statements and their needs
  2. demonstrate an understanding of the purposes and uses of each statement
  3. identify the major components and classifications of each statement
  4. identify the limitations of each financial statement
  5. identify how various financial transactions affect the elements of each of the financial statement of determine the proper classification of the transaction
  6. demonstrate an understanding of the relationship among the financial statements
  7. demonstrate an understanding of how a balance sheet, an income statement, a statement of changes in equity, and a statement of cash flows (indirect method) are prepared

バランスシート、損益計算書、株主資本等変動計算書、キャッシュフロー計算書について、受験者は次のことができるようになっていること

  1. 財務諸表のユーザと必要性を明らかにする
  2. それぞれの財務諸表の目的と効用を示す
  3. それぞれの財務諸表における主要な構成要素と分類を明らかにする
  4. それぞれの財務諸表の限界について明らかにする
  5. 様々な財務取引が各財務諸表の構成要素にどのように影響を及ぼし、財務取引の適切な分類を決定するのかを明らかにする
  6. 財務諸表間の関係性についての理解を示す
  7. バランスシート、損益計算書、株主資本等変動計算書、キャッシュフロー計算書(間接法)の作成手法に対する理解を示す

With respect integrated reporting, the candidate should be able to:

  1. define integrated reporting (IR), integrated thinking, and the integrated report and demonstrate an understanding of the relationship between them
  2. identify the primary purpose of IR
  3. explain the fundamental concepts of value creation, the six capitals, and the value creation process
  4. identify elements of an integrated report; i.e., organizational overview and external environment, governance, business model, risks and opportunities, strategy and resource allocation, performance, outlook, and basis of preparation and presentation
  5. identify and explain the benefits and challenges of adopting IR

統合報告書について、受験者は次のことができるようになっていること

  1. IRとは、統合的考え方とは、統合報告書とはを定義し、それらの関係性に対する理解を示す
  2. IRの主要な目的を明らかにする
  3. 価値創造、6つの資本、価値創造プロセスに関する基本的な概念を説明する
  4. 統合報告書の構成要素を明らかにする。例えば、組織概要、外部環境、ガバナンス、ビジネスモデル、リスクと機会、戦略、経営資源の配分、業績、見通し、報告の準備と実施の基礎など
  5. 統合報告書(IR)のベネフィットとチャレンジを明らかにして説明する

Section A.2. Recognition, measurement, valuation, and disclosure 認識、測定、評価と決算開示

The candidate should be able to:

Asset valuation
  1. identify issues related to the valuation of accounts receivable, including timing of recognition and estimation of the allowance for credit issues
  2. distinguish between receivables sold (factoring) on a with-recourse basis and those sold on a without-recourse basis, and determine the effect on the balance sheet
  3. identify issues in inventory valuation, including which goods to include, what costs to include, and which cost assumption to use
  4. identify and compare cost assumptions used in accounting for inventories
  5. demonstrate an understanding of the lower of cost or market rule for LIFO and the retail inventory method and the lower of cost or net realizable value rule for all other inventory methods
  6. calculate the effect on income and on assets of using different inventory methods
  7. analyze the effects of inventory errors
  8. identify advantages and disadvantages of the different inventory methods
  9. recommend the inventory method and cost flow assumption that should be used for a firm given a set of facts
  10. demonstrate an understanding of the following debt security types: trading, available-for-sale, and held-to -maturity
  11. demonstrate an understanding of the valuation of debt and equity securities
  12. determine the effect on the financial statements of using different depreciation methods
  13. recommend a depreciation method for a given set of data
  14. demonstrate an understanding of the accounting for impairment of long-term assets and intangible assets, including goodwill

受験者が次のことができるようになっていること

資産評価
  1. 認識のタイミング、貸倒損失引当の見積りを含む売上債権の評価に関連する論点を明らかにする
  2. 償還請求ありとなし(リコースありとノン・リコース)の場合の売上債権の売却(ファクタリング)の違いを区分け、バランスシートへの影響のさせ方を決定する
  3. どの資産を含めるか、どのコストを含めるか、どのコスト想定方法を用いるかを含めて、棚卸資産評価の論点を明らかにする
  4. 棚卸資産の会計処理において、それぞれのコストフロー想定法を比較して明らかにする
  5. LIFOと売価還元法の場合の低価法(コストと市価の低い方)、それ以外の棚卸計算法の場合の低価法(コストと正味実現可能価額の低い方)に対する理解を明らかにする
  6. 異なる棚卸資産評価方法を用いた際のB/SとP/Lへの影響額を計算する
  7. 在庫調整の影響額を分析する
  8. それぞれの棚卸資産の評価方法の長所と短所を明らかにする
  9. 与えられた条件の下で、会社が採用すべき棚卸資産評価方法とコストフロー想定法を推奨する
  10. 売買目的債券、その他の目的で所有する債券、満期保有目的債券のそれぞれに対する理解を示す
  11. 債務証券と持分証券の評価に対する理解を示す
  12. 異なる減価償却方法を用いたときの財務諸表に対する影響額を決定する
  13. 与えらえた条件の下で、減価償却方法を推奨する
  14. 長期資産、無形固定資産、のれんの減損会計に対する理解を示す
Valuation of liabilities
  1. identify the classification issues of short-term debt expected to be refinanced
  2. compare the effect on financial statements when using either the assurance warranty approach or the service warranty approach for accounting for warranties
負債の評価
  1. 再調達が予期されている短期債務に関する論点整理を明らかにする
  2. 保証ワランティとサービスワランティの会計処理が財務諸表に及ぼす影響額を比較する
Income taxes (applies to Assets and Liabilities subtopics)
  1. demonstrate an understanding of interperiod tax allocation/deferred income taxes
  2. distinguish between deferred tax liabilities and deferred tax assets
  3. differentiate between temporary differences and permanent differences and identify examples of each
税効果会計(資産負債法)
  1. 法人税の期間按分と繰延税金に関する理解を示す
  2. 繰延税金負債と繰延税金資産の違いを見極める
  3. 一時差異と永久差異と区別し、出された例に対して明確に仕分ける
Leases (applies to Assets and Liabilities subtopics)
  1. distinguish between operating and finance lease
  2. recognize the correct financial statement presentation of operating and financial leases
リース会計 (資産と負債への適用を含む)
  1. オペレーティング・リースとファイナンス・リースを区別する
  2. オペレーティング・リースとファイナンス・リースをのそれぞれの財務諸表での適切な表示の仕方を認識する
Equity transactions
  1. identify transactions that affect paid-in capital and those that affect retained earnings
  2. determine the effect on shareholders’ equity of large and small stock dividends, and stock splits
資本取引
  1. 払込資本と利益剰余金に影響する会計取引を明確にする
  2. 大量株式配当と少額株式配当、株式分割が株主資本に与える影響を決定する
Revenue recognition
  1. apply revenue recognition principles to various types of transactions
  2. demonstrate an understanding of revenue recognition for contracts with customers using the five steps required to recognize revenue
  3. demonstrate an understanding of the matching principle with respect to revenues and expenses and be able to apply it to a specific situation
収益認識
  1. 収益認識基準を様々な取引種別に適用する
  2. 収益認識に必要な5つのステップを用いて、顧客との契約において収益を認識をすることに対する理解を示す
  3. 収益認識と費用認識の基準を合わせることの理解を示し、特定のケースにそれを適用できる
Income measurement
  1. define gains and losses and indicate the proper financial statement presentation
  2. demonstrate an understanding of the treatment of gain or loss on the disposal of fixed assets
  3. demonstrate an understanding of expense recognition practices
  4. define and calculate comprehensive income
  5. identify the correct treatment of discontinued operations GAAP -IFRS differences
収益の測定
  1. 利得と損失を定義し、財務諸表の表示を適切に行う
  2. 固定資産の売却(廃棄)に関する利得と損失の会計処理の理解を示す
  3. 費用認識の実務適用に対する理解を示す
  4. 包括利益の定義と計算を行う
  5. 非継続事業に関するU.S. GAAP と IFRS 間の適切な修正処理を明らかにする
GAAP – IFRS differences
Major differences in reported financial results when using GAAP vs. IFRS and the impact on analysis
  1. identify and describe the following differences between U.S. GAAP and IFRS: (i) expense recognition, with respect to share-based payments and employee benefits; (ii) intangible assets, with respect to development costs and revaluation; (iii) inventories, with respect to costing methods, valuation, and write-downs (e.g., LIFO); (iv) leases, with respect to lessee operating and finance lessee; (v) long-term assets, with respect to revaluation, depreciation, and capitalization of borrowing costs; and (vi) implement of assets, with respect to determination, calculation, and reveal of loss
U.S. GAAP と IFRS の差異
U.S. GAAPとIFRSを用いたときの主な財務報告上の主要な違いと財務分析に与える影響
  1. U.S. GAAP と IFRS の間に存在する以下の違いについて明確にして説明する
    1. 株式ベースの支払と対従業員ベネフィットに関する費用認識
    2. 開発費と再評価に関する無形資産
    3. 棚卸資産:コスト認識方法、評価方法、評価減(低価法)(例:LIFOなど)
    4. リース会計:オペレーティングリースの借手とファイナンスリースの借手
    5. 長期資産:再評価、償却、建設利息の資産化
    6. 資産処理:損失の決定・計算・表示

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